Pengikut Blog

Sunday, August 8, 2010

Hariz leka melukis


Asyik melukis dgn tangan kidal. Perhatikan cara pegangan pen Hariz, sangat unik. Diharap para blogger yang kritis dapat komen dan memberi idea utk Hariz kembangkan bakatnya agar tidak sia-sia begitu saja.

12 comments:

  1. salam, bakat melukis yang patut diperkembangkan dgn mengikuti kelas2 melukis yg lebih baik dan berjadual....supaya boleh jadi pelukis yg profesional pd satu hari nanti....

    ReplyDelete
  2. salam, selamat berpuasa serta selamat menyambut hari raya aidilfitri...
    terima kasih krn sudi ikut http://mazha-2010.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. slmt pg hariz....syoknya mlukis...pandang la blakang ckit..hehe

    ReplyDelete
  4. Salam semua, sebenarnya hariz ni jenis seni autistik, tak boleh belajar melukis secara formal, tak akan ikut arahan punya sebab jenis autism (sendiri aku buat, aku tahu buat, jangan nak ajar-ajar aku pulak, idea aku datang sendiri, aku akan buat yg sama hari-hari, dah jemu aku lukis yg lain pula, punya pasallah kau nak lukis apa, you all semua peduli apa,aku jenis sendiri,aku adalah aku).Terima kasih beri komen (bapa Hariz)

    ReplyDelete
  5. assalammualaikom....

    budak autisma akan melukis apa yang dilihat dan digambarkan dalam minda jadi bakat ini mungkin akan dapat diasah lagi jika
    1.bawa dia melawat tempat2 yang ada pemandangan menarik yang mampu merangsang minatnya.
    2. cuba pamirkan lukisanya di sebuah bilik khas dan sediakan alatan melukis dan tempat khas untuk beliau melukis (lebih kondusif bermeja dan sebagainya)
    3. bawa ke galeri lukisan2 yang ada berhampiran atau biar dia menonton banyak filem yang diminati agar imaginasinya lebih luas... tahniah dia sangat berbakat... dalam youtube banyak video insan autisme yang pandai melukis. ada yang sekali tengok je terus pandai melukis... semoga berjaya.... hanya Allah yang tahu isi hatinya....

    ReplyDelete
  6. Salam, Hariz mempunyai stroke yang sangat sharp. Kalau diberi galakan dan peluang, pasti Hariz boleh jadi pelukis yang bagus, bahkan lebih bagus kerana keistimewaan beliau itu. Saya cadangkan Encik masukkan Hariz ke mana-mana kelas art atau adakan satu guru yang boleh ajar/develope minat Hariz.

    ReplyDelete
  7. Hariz memegang pen dengan cara yg BETUL untuk MELUKIS. Sebab itulah garisan & stroke yang terhasil sgt strong. Rata-rata org yg tak belajar melukis secara formal tidak tahu teknik memegang pen utk melukis dgn betul. Cara pegang pen yg konvensional tu hanya praktikal utk menulis dan membuat rendering yg halus shj. Dari apa yg saya lihat, Hariz mempunyai bakat yg besar dlm bidang seni halus. Mungkin boleh ajar dia aspek formalistik dlm seni halus secara tidak langsung dgn mempertontonkan video drawing demo yg byk terdapat di Youtube..

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ Mommy Gaban...blog Hariz ni lama tak aktif...Hariz ada facebook sendiri, fbnya Hariz Ihsan Autisme.

      Delete

Related Posts with Thumbnails